czwartek, 3 listopada 2011

Legenda Napoleona w literaturze i sztuce

Literatura podmiotu:
  1. A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Zielona Sowa, Kraków1995.
  2. S. Żeromski, Popioły, Świat Książki, Warszawa 2000.
  3. 3W. Łysiak, Szachista, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1980.
Literatura przedmiotu:
  1. J. Baszkiewicz, Anatomia bonapartyzmu,  "Arche", Gdańsk 2003, s. 251-291.
  2. S. Wrzosek, Historia i metafora. Epoka napoleońska w twórczości J.I. Kraszewskiego, H. Sienkiewicza i S. Żeromskiego, [w:] M. M. Drozdowski, H. Szwankowska (red.), O roku ów...: epoka napoleońska w polskiej historiografii, literaturze, sztuce i tradycji, Towarzystwo Miłośników Historii w Warszawie, s. 141-150.
  3. S. Treugutt, Fascynacja Napoleonem, [w:] M. M. Drozdowski, H. Szwankowska (red.), O roku ów...: epoka napoleońska w polskiej historiografii, literaturze, sztuce i tradycji, Towarzystwo Miłośników Historii w Warszawie, s. 151-168.
  4. M.K. Dziewanowski, Tworzenie legendy, [w:] tegoż, Napoleon Bonaparte: kochanek, polityk, mistrz propagandy, Atla 2, Wrocław 1998, s. 264-277.
  5. B. Emchowicz, Pisarstwo białego kuglarza albo ABC Waldemara Łysiaka czyli Przewodnik po trzech literackich dekadach pisarza , "Ex libris", Warszawa 2002, s. 61-66, 234-237.
  6. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Kossakowie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2005, s.71-74
  7. F. Gambrelle, Jean-August-Dominique Ingres, Eaglemoss Polska, Siechnice 1999.
  8. A. Dulewicz, Słownik sztuki francuskiej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1986, s. 179-180.
Określenie problemu (teza):
 
Literatura i malarstwo jako środek Napoleona na zjednanie sobie mas i stanie się legendą.

Argumenty:
  1.   Pan Tadeusz jako nasza epopeja narodowa kształtujące idealny wizerunek Napoleona
  2.   Obraz legionistów walczących i cierpiących w Popiołach Żeromskiego
  3.   Napoleon znienawidzony w Szachiście Łysiaka
  4.   Obraz Grosa po raz pierwszy daje Napoleonowi sławę wśród mas
  5.   Portret Cesarza Francji autorstwa Ingresa
  6.   Odwrót Napoleona oczami Kossaka
Wnioski:
  • Świadoma kreacja własnej legendy.
  •  Wykorzystanie wszystkich możliwych środków wyrazu dla uczynienia siebie legendą jeszcze za własnego życia.
  •  Różne kreacje Napoleona w literaturze i sztuce, ujmują wszystkie etapy jego życia jako legendy: narodziny, rządy i upadek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz