czwartek, 21 lipca 2011

Przykładowy plan prezentacji maturalnej

IMIĘ NAZWISKO

Język reklam telewizyjnych i ogłoszeń prasowych. Dokonaj analizy na stosownie
wybranym materiale

I. Literatura podmiotu:
  • przykłady reklam i ogłoszeń prasowych,
  • nagrany materiał z reklamami.
II. Literatura przedmiotu:
  1. Bralczyk, Jerzy. Język na sprzedaż. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999. ISBN 83-905106-1-8.
  2. Lewiński, Piotr. Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Astrum, 1999. ISBN 83-229-1957-3.
  3. Doliński, Dariusz. Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003. ISBN 83-89120-66-6.
III. Ramowy plan wypowiedzi:

Teza: Język reklam i ogłoszeń prasowych jest specyficznym kodem porozumiewania
między nadawcą a odbiorcą.
  1. Wprowadzenie do zagadnień związanych z reklamą i komunikatami perswazyjnymi.
  2. Charakterystyka kategorii reklam i ogłoszeń.
  3. Zjawiska językowe w reklamie i ogłoszeniu.
  4. Kierunki modyfikacji języka reklamy i ogłoszeń w przekazie medialnym.
Wnioski:
  • język reklam i ogłoszeń prasowych wykorzystuje kod powszechny;
  • hasła reklamowe zbudowane są krótko i wywołują pozytywne wrażenia;
  • w reklamie wykorzystuje się utarte frazy;
  • do reklam wprowadza się język potencjalnego odbiorcy (np. młodego pokolenia);
  • ogłoszenia prasowe obarczone są skrótami myślowymi i błędami (łącznie z ortograficznymi);
  • zarówno reklama, jak i ogłoszenia wypełnione są sloganami i peryfrazami;
  • komunikaty werbalne reklam wzmacniane są przez znaki graficzne, komunikowanie symboliczne;
  • zarówno reklama, jak i ogłoszenia wykorzystują zdania pojedyncze;
  • porównania i metafory są siłą wymowy reklamy;
  • reklama wykorzystuje grę słów;
  • ogłoszenia i reklamy wykorzystują wyrazy z języków obcych.

IV. Materiały pomocnicze:
  1. Prezentacja multimedialna.
  2. Aneks z materiałami – wycinki prasowe ogłoszeń i reklam.
  3. Fragmenty nagrań reklam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz